Voed je goed, voel je beter!

Eettips van Caroline

 

Tips voor de decembermaand!
Doe normaal! (+ recept staafmixersoep)

 

Wat leuk dat ik ook in dit nummer weer een artikel mag schrijven. Ben daarvoor weer aan de laptop gaan zitten om een, hopelijk inspirerend, artikel te schrijven voor u als lezers van ons wijkblad PUNT.


Mij leek het wel wat om dit keer te schrijven over een onderwerp wat nu natuurlijk ook regelmatig wel ter sprake komt in de spreekkamer (en niet alleen daar): decemberkilo’s.
Gezond blijven eten, voldoende beweging, op gewicht blijven, voor velen lijkt dit onmogelijk in de decembermaand, een maand met vele feesten.
Wat komt er zoal allemaal voorbij………laten we eens kijken; pepernoten (al in augustus te koop), gevulde speculaas, chocoladeletters, kerstkransjes, kerstbonbons, oliebollen, kerstdiners…. en ga zo nog maar even door. Zou het nu echt zo zijn dat het onmogelijk is om extra decemberkilo’s te voorkomen? Nee, natuurlijk niet. Wees realistisch.
Inderdaad het klopt helemaal dat deze maand meer feestdagen bij elkaar heeft dan welke andere maand dan ook. De uitdaging is dus ook groter.
Maar, nu even eerlijk, het gaat om 5 dagen (inclusief Nieuwjaarsdag). De andere 27 dagen van december kunt u gewoon uw vaste ritme aanhouden. U mag en kunt zeker van lekkere dingen genieten tijdens de 5 feestdagen. Pas er voor op dat u zich niet laat verleiden door uw eigen smoes “dat december zo moeilijk is”. Hoe vaker u dat zegt, hoe lastiger het inderdaad wordt. Maar als u 5 dagen geniet van lekker en wat minder gezond eten en 27 dagen normaal eet, dan is ook december geen uitdaging meer.



Als recept van deze maand wil ik het recept “Staafmixersoep” delen. Een rare naam die eigenlijk spontaan is ontstaan toen ik een client wilde uitleggen wat een hele gezonde soep is. Een soep boordevol groenten die lekker verwarmend is (past in dit koude jaargetijde) en die bijdraagt aan de dagelijkse portie groenten die we nodig hebben om gezond en fit te blijven.

Staafmixersoep, een groente rijke soep van bv. broccoli, courgette, wortel, pompoen of een combinatie hiervan.

Ingrediënten:

  • royaal groenten bv. 2 flinke courgettes, 2 flinke broccoli stronken, een pompoen of een of meer wortelen, of een combinatie hiervan. Gewoon uitproberen.
  • 1 flinke ui
  • Kerrie poeder of kurkuma poeder, ongeveer 1 eetlepel
  • Scheut olijfolie
  • Water ca. 1 liter
  • 1 - 2 groente bouillontabletten

Bereiding:

  • Pel de ui en snij hem in kleine stukjes
  • Snij de overige groenten in stukjes
  • Zet de soeppan op het vuur en verhit de olijfolie
  • Verhit de ui onder rustig roeren tot ze een beetje glazig is, voeg dan de kerrie of kurkuma poeder toe, even laten smoren.
  • Als de ui gaar is voeg je de overige groenten toe bv. de courgette, broccoli, pompoen, wortel of combinatie hiervan.
  • Als je het goed doorgeroerd hebt doe je de liter water erbij en de bouillontablet(ten).
  • Als het goed is staan de groenten net onder water. Breng de soep aan de kook.
  • Als het aan de kook gekomen is laat je het rustig ca. 20 minuutjes doorkoken.
  • Tot slot ga je met de staafmixer erdoor tot het een mooie dikke soep geworden is. (let op: voorzichtig met de staaf-mixer in de hete soep)

 

Je hebt nu een heerlijke gezonde vitaminerijke soep waarvan je ook nog een of twee porties in de diepvries kunt doen om op een later tijdstip te eten.

 

Voor u allen, hele fijne feestdagen en een voorspoedig 2021 gewenst, en blijf vooral gezond én lekker eten.

Caroline Stolzenbach, diëtiste

Aanvullende gegevens